tisdag 22 december 2009

42


Satt precis och pratade lite med min gode vän Erik om meningen med livet. Finns det någon mening med livet?

Mitt svar är: Nej, det gör det inte. Man lever för att ens föräldrar födde en och sedan fortsätter man leva för att man gillar det. De som inte gillar det tar slut på sitt liv. Lite grovhugget, men ändock.

Kan bli så fruhuuktansvärt trött på vissa, ofta starkt troende människors, åsikter om detta.
"Gud har gett oss alla en uppgift"
Jaha, och vad innebär denna uppgift då? Jobba på Volvo, äga en villa i en småstadsort, ha fru/man, barn och hund. Leva ett vanligt svensson-liv helt enkelt. Jisses, vilken uppgift.
Nu säger jag inte att folk inte trivs med svensson-liv, jag menar bara att det inte låter som någon vidare stark uppgift utfärdad av självaste Herr Allsmäktig.

Eller vissa forskares/"naturtroendes" snusförnuftiga åsiker.
"Vi lever för att fortsätta avla mänskligheten"
Oj vad roligt det låter! Vi lever alltså endast för att föda fram nya barn så att den underbara mänskligheten inte dör ut. Jo visst, i grund och botten är det väl sant, men det låter ju inte som världens roligaste underlag för att leva.


Enligt mig är meningen med livet enkel: Var nöjd med det du gör och passa på att ha lite kul på berg-och dalbanan som kallas livet. Gör man det behöver man ingen mening med livet, och bara för det betyder det inte att livet blir meningslöst, bara att vi inte behöver ha något recept för att leva. Bara lev.


Det var allt för mig för den här gången.

Louise

9 kommentarer:

  1. Humm, låter klart intressant det här alltså.... Ingen mening med livet förutom att njuta till fullo, men inte heller mållöshetskänslan som brukar följa med... Trevligt att du spoilar dina tankar för världen, det behövs lite galenskap ibland.... Hehe...

    Fortsätt kämpa med ditt "epic-quest" att ha kul, jag är alltid redo att förstöra för dig ^^...

    //"Erik" som nämns längre upp i texten...

    SvaraRadera
  2. Hahaha, låter skitbra ^^

    Bah, dina försök att förstöra för mig brukar innebära skoj så :P

    SvaraRadera
  3. jo jag håller med dig louise. men det jag tror de troende menar med att gud har gett en uppgift till alla är: att var person gör mot andra och va det gör mot enskila individer. inte så stora och synliga saker offrentligt utan mer personliga saker. Duvet hur kompisar kanske stöttar varan, eller hur man är mot sin näste kan betyda mycket och avgöra en hel del. Men det är bara min åsikt/Gabriel VW

    SvaraRadera
  4. Jo, men det är ju inte direkt någon uppgift från Gud, det är mer allmänt folkvett och så man ska bete sig. Ingen mening med livet. Även om det är vettiga saker :P

    SvaraRadera
  5. NEj nej det menar jag inte. men han skulle nog uppskatta det :P och jo folkvett är det men jag menar att man gör något mer för någon än vad man brukar. /G

    SvaraRadera
  6. Bra skrivet. Det är ju precis så jag också tror. Fast jag tycker livet har en mening. Meningen med livet är.... *tam tam*.... Livet!

    SvaraRadera
  7. Hur mycket man än diskuterar runtomkring det här ämet så får man inte riktigt något klart svar. Men du har ju sammanställt allt ganska bra! :D

    SvaraRadera
  8. Meningen med livet ÄR fortplanting och överlevnad. Så enkelt är det. Det spelar ingen roll att det inte är ett roligt "underlag" för livet. Se på alla djur. Fortplanting och överlevnad. Precis som oss, som också är djur (dock inte enligt oss såklart, för vi är ju så mycket mer...*ironi*) är det fortplanting och överlevnad som gäller. PUNKT! :D

    SvaraRadera